כתיבת תוכנית עיסקית – למה זה חשוב? - Connect
כתיבת תוכנית עיסקית – למה זה חשוב?

כתיבת תוכנית עיסקית – למה זה חשוב?

האם כתיבה של תוכנית עסקית היא לא בזבוז זמן?

לאחרונה ליוויתי שני בעלי עסקים, אחד קטן ואחד בינוני. שניהם החליטו לפתח את העסק ולהכניס עוד מוצרים ושירותים. שניהם היו בטוחים שהתוכנית שלהם ישימה ותביא למהפך ברווחיות העסק.

מכיוון שהם פנו אלי למטרת ייעוץ, כתבנו יחד תוכנית עסקית מפורטת, מנומקת הכוללת דוחות כספיים. התהליך נמשך מספר שבועות ולבסוף שניהם החליטו לשנות את הרעיון העסקי הראשוני ובחרו בדרכים אחרות לפיתוח עסקי. מה שלמדנו במהלך כתיבת התוכנית ובדיקת ישימות, שאם הם היו מתקדמים ומיישמים את הרעיונות ההתחלתיים שלהם, הם לא היו מגיעים לרווחיות ובנוסף, הם היו מסכנים את עצם קיומו של העסק.

כתיבת תוכנית עסקית היא לא בזבוז זמן.

תוכנית עסקית היא שלב הכרחי בכל תהליך יזמות או פיתוח עסקי.

התוכנית העסקית מאפשרת לך לבחון את העסק על כל היבטיו, להחליט על תהליכים ומטרות עתידיות וגם להתחייב לתוכנית כתובה שתלווה אותך הלאה. תכנון עסקי נדרש לא רק כשמגיעים למשבר. להיפך, תוכנית עסקית ותוכנית עבודה מתוכננת היטב מאפשרת את המשך צמיחתו ועמידותו של העסק. בנוסף, היא מאפשרת לך לעצור ולבדוק, במבט לאחור, האם עמדת בתכניתך. 

זה נחמד שיש לך רעיון מצוין כדי לפתוח עסק משלך, או כדי לשדרג עסק קיים, אבל זה לא מספיק.

יותר מדי בעלי עסקים קטנים נופלים רק כי הם לא השקיעו רגע של מחשבה לפני הקמת העסק ולא הפכו את הרעיון לתוכנית עסקית מפורטת מקצועית וכתובה. תוכנית שתאפשר להם לבחון את ההיתכנות והישימות של העסק.

התכנית העסקית עצמה מתחלקת לשני חלקים: המהות, כלומר מה מהות העסק ובשביל מה הוא טוב ואילו החלק השני הוא הצד הטכני. מעבר לרעיון העסקי, טוב ככל שיהיה, עליך לכתוב את התוכנית העסקית בצורה מסודרת. כי לעיתים, האופן בו נכתבת התוכנית העסקית, הוא ההבדל בין תכנית עסקית טובה לגרועה.

תכנית עסקית משקפת את החיים, את המציאות.

תוכנית עסקית צריכה להכיל את המטרות העסקיות של המיזם החדש ואת האסטרטגיה שנבחרה כדי להשיג אותם. כמו כן, עליה להציג את הבעיות האפשריות הניצבות בפני המיזם והדרכים להתמודד עמן, את המבנה הארגוני של העסק ולבסוף, את ההון הנדרש כדי להקים ולממן את המיזם ואת הרווחיות הצפויה. תוכנית עסקית טובה היא מסמך שבאמצעותו היזם מחליט אם בכלל להקים את המיזם. בסופו של דבר, תפקידה של תוכנית עסקית היא להוכיח שהעסק יפיק רווח שיכסה את ההוצאות ולשמש עבורך כלי לבקרת הביצוע לאחר התכנון.

מבנה התוכנית העסקית

לא קיים מבנה אחיד לתוכנית עסקית, כל יזם צריך לחשוב ולבנות תוכנית עסקית בפורמט ובמבנה המתאים למיזם שלו ולמי שמקבל את התוכנית לידיו. עם זאת, במרבית המקרים, המבנה של תוכנית עסקית יכלול התייחסות לנושאים הבאים:

  1. תקציר מנהלים – החלק החשוב ביותר בתוכנית העסקית, המספר לקורא בקצרה על מיקום העסק, על הרעיון העסקי ומדוע הוא יהפוך להצלחה. אם אתה מחפש מימון, תקציר המנהלים הוא גם ההזדמנות הראשונה שלך ללכוד את תשומת ליבו של המשקיע הפוטנציאלי.
  1. מהו המוצר או השירות הספציפי שלך – תיאור השירות או המוצר שלכם והדגשת היתרונות ללקוחות פוטנציאליים וללקוחות קיימים. חשוב להתמקד בסיבה שהמוצר הספציפי שלכם ימלא צורך עבור הלקוחות שלך.
  1. המודל העסקי – מהיכן יגיע הרווח?
  1. השוק והתחרות – ניתוח נתח השוק הרלוונטי לעסק צריך להמחיש את סוג השירותים או המוצרים שקיימים בשוק, את ההיכרות שלך עם השוק בו אתה פועל וכן כל מחקר שעשית והמסקנות שהסקת ממנו.
  1. תפעול, מכירות ואסטרטגיית שיווק – שיווק הוא תהליך יצירת לקוחות ולקוחות הם ה"חמצן" של העסק. בחלק זה חשוב שתשכנע גם את עצמך שאתה יודע ומסוגל ליצור לקוחות ולספק להם באופן עקבי ומקצועי את המוצר או השירות אותו פיתחת.
  1. החלק הפיננסי – מכיל דו"ח תזרים מזומנים ומאזן.
  1. תקציר המתאר את היזם, בעל העסק והצוות.
סגירת תפריט
×

עגלת קניות

סגור טופס

הזמן סיור